Filmsko-glasbene srede na Letnem kinu Minoriti
Prva polovica programa Letnega kina Minoriti bo v znamenju toka glasbe in glasbene zgodovine. Glasbeno-filmski presežki preteklega leta nam bodo vsak na svoj edinstven način približali nekatere izmed ključnih glasbenih in popkulturnih fenomenov našega časa: Milesa Davisa (ki bo premierno prikazan v Mariboru), Amy Winehouse, Beatlese in Laibache.
Sreda, 12. julij, 21.00 / MB premiera
Miles Davis (Miles Ahead)
Don Cheadle, ZDA, 2016, DCP, 100 min, angleščina
Na vrhuncu plodovite glasbene kariere se Miles Davis v poznih 70. letih nenadoma umakne očem javnosti. Otopel od bolečin in analgetikov se utaplja v spominih na slavo ter nekdanjo ljubezen in muzo Frances Taylor. Ko se premeteni glasbeni novinar Dave Braden nekega dne prebije v Davisov dom in zasebnost, se moška znajdeta sredi vrtoglave pustolovščine, na lovu za ukradenimi posnetki glasbenikovih zadnjih skladb.
Drzen, vznemirljiv in nenavaden portret enega največjih mojstrov glasbe 20. stoletja, jazz ikone Milesa Davisa ni podatke nizajoča biografija ali na letnice fokusiran dokumentarno-glasbeni pričevalec časa. Je poskus odgovora na vprašanja: kdo je glasbenik, ki stoji za takšno glasbo, kdo je človek, ki se spopada s fenomen zvezdništva, in kakšne so posledice, ki jih pušča za seboj neprestano preseganje samega sebe in borba s samim seboj ter svojimi strahovi. Miles Davis ni bil le glasbeni mojster in umetniški genij, ampak tudi odvisnik, posesivnež in egoman, skratka – človek z izjemnimi prednostmi in hkrati vsakdanjimi slabostmi. In tega, da brez teh slabosti kljub svojim prednostim ne bi mogel ustvariti takšne glasbene zapuščine, se režiser in glavni igralec Don Cheadle, sam velik oboževalec ter tudi izvajalec glasbe Milesa Davisa, prekleto dobro zaveda.
+ Predfilm festivala Stoptrik: Uokvirjeno (Framed)
Sreda, 19. julij, 21.00
The Beatles: Osem dni na teden
(The Beatles: Eight Days a Week – The Touring Years)
Ron Howard, Velika Britanija / ZDA, 2016, DCP, 137 min, angleščina
The Beatles so nedvomno največji glasbeni fenomen 20. stoletja. Rokerska super skupina, ki so jo sestavljali John Lennon, Paul McCartney, George Harrison in Ringo Starr, je definirala tako koncertno glasbo z beatlomanijo kot albumsko z albumom Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band, ki letos praznuje 50 obletnico. Ron Howard spremlja koncertni del njihove kariere, ki so jo kontroverzno kar sami zaključili, preden so se lotili omenjene kultne plošče. Premierno bomo v Mariboru predvajali daljšo 137-minutno različico filma, ki na koncu vključuje 30-minutni posnetek legendarnega koncerta skupine The Beatles na Shea Stadiumu v New Yorku, kjer jih je leta 1965 spremljalo do takrat rekordnih 56.000 oboževalcev.
Ko si je nastop Beatlov v šovu Eda Sullivana ogledalo 73 milijonov Američanov, so dosegli največje občinstvo v zgodovini ameriške televizije. Njihova turneja je za vselej spremenila glasbeno industrijo in postali so večne ikone globalne pop kulture. Howardov dokumentarec, ki vključuje novo odkrite arhivske posnetke ter nove in stare intervjuje s člani skupine in številnimi sopotniki, na ozadju prelomnih družbenih sprememb in medosebne dinamike, humorja in tovarištva legendarne četverice zariše zgodnje in najbolj evforično obdobje v karieri skupine The Beatles. Čas koncertnih odrov in svetovnih turnej, od prvih nastopov v liverpoolskem The Cavern Club na začetku 60. let do zadnjega koncerta v Candlestick parku v San Franciscu leta 1966, ko so se Beatli poslovili od koncertnih odrov in posvetili studijskemu eksperimentiranju.
Sreda, 26. julij, 21.00
Amy
Asif Kapadia, Velika Britanija, 2015, DCP, 128 min, angleščina
Amy Winehouse se je le z dvema izdanima albuma v zgodovino zapisala kot ena največjih glasbenih ikon našega časa. Svet je očarala s kombinacijo surove iskrenosti in izjemne glasbene nadarjenosti ter z glasom, ki so ga opisovali kot mešanico Billy Holiday, Dinah Washington in Sarah Vaughan. A pevkino zasebno življenje je kmalu postalo tarča brezobzirnih tabloidov, ki so se skupaj z njenimi težavnimi razmerji in tveganim življenjskim slogom nazadnje izkazali za usodne. Umrla je julija leta 2011 zaradi zastrupitve z alkoholom.
Stara je bila sedemindvajset let, tako kot Hendrix, Morrison, Joplinova, Moon ali Cobain. Kaj mlade ljudi, kot so našteti, požene v smrt, kljub temu da so dosegli tisto, po čemer večina tako hlepi – slavo? Amy je veljala za naslednjo veliko pop divo britanske in svetovne glasbe. A za zunanjo podobo kontroverzne zvezdnice skozi film spoznamo krhko dekle, ki se v svoji slavi in veličini nikoli ni prav znašla. Ko so to zavohali mediji in manipulanti, med njimi celo njeni najbližji, ter zaslutili svojo priložnost za kovanje dobička, se ji ni pisalo nič več dobrega.
Z oskarjem in številnimi drugimi priznanji nagrajen dokumentarec prinaša doslej nevidene posnetke iz zasebnih arhivov, nikoli slišane pesmi ter številne intervjuje s prijatelji in sorodniki.
Sreda, 2. avgust // 21.00
Dan osvoboditve (Liberation Day)
Uģis Olte, Morten Traavik, Norveška/Latvija/Velika Britanija/Slovenija, 2016, DCP, 100 min, angleščina / korejščina
»Vsa umetnost je propaganda …«
– George Orwell
»… in vsa propaganda je umetnost.«
– Laibach
Pod ljubečim, a trdnim vodstvom dolgoletnega navdušenca je kultna skupina Laibach na presenečenje vsega sveta postala prvi tuji rock bend, ki je kadarkoli nastopil v Severni Koreji. Ob srečanju s strogo ideologijo in kulturnimi razlikami se skupina le s težavo prebija skozi šivankino uho cenzure, preden jo spustijo pred občinstvo, ki se še nikoli ni soočilo z alternativnim rokenrolom. Medtem na mejo med obema Korejama postavljajo propagandne zvočnike in odštevanje do začetka vojne se začne. Hribi oživijo … z zvoki glasbe.
»Menim, da je Laibach v Severni Koreji najbolj fascinanten kulturni, ideološki in politični dogodek v 21. stoletju do sedaj.«
– Slavoj Žižek
»Mar ni Laibach v osemdesetih letih deloval kot priredba totalitarnega režima? Zdaj se je – po dolgi odisejadi – vrnil domov: Severna Koreja je videti le kot Laibachova priredba.«
– Marcel Štefančič jr.
»Ko poslušamo njihovi pesmi Life is Life in One Vision /…/, se nam zdi, kot bi brali program Korejske delavske partije: ‘When we all feel the power, we all give the best’ ali ‘One heart one soul just one solution’. /…./ Najlepše pri vsem tem je, da je Laibach presenetljiva, hkrati pa tudi precej logična izbira za prvi zahodni bend, ki je kadarkoli igral v Severni Koreji. Tudi to je paradoks. Zelo sem ponosen, da sem dogodek pripeljal v sistem, ki ni ravno navdušen nad paradoksi.«
– Morten Traavik
+ Predfilm festivala Student Cuts: The Salt Man