NEPOVRATNO, zeleni sneg – OR poiesis (a.k.a. Petra Kapš)
NEPOVRATNO, zeleni sneg prisluškuje zvočnosti izginjajočih ledenikov. Triglavski ledenik in Ledenik na Skuti sta poslednja ostanka ledenikov v Sloveniji. Letos je njuna talitev eskalirala. Komaj še obstoječa ledenika sta v aktualnih ekstremnih temperaturnih in padavinskih nihajih skoraj povsem izginila. Zeleni sneg je sinonim za Triglavski ledenik. V nastajajočem delu je sintagma uporabljena kot ključ premestitve med ledenikom in zelenilom, vegetacijo. Sopomenka je uporabljena v svoji poetični dobesednosti – ledeniški teritorij s starodavnimi plastmi zelenkastih sijev sedaj obstoji le še v spominu, v zvoku, globoko odtisnjen v teksturo kamnite površine. V procesu izginotja je prav nepovratnost skrajno boleča.
Umetnica je Triglavski ledenik in Ledenik na Skuti zvočno posnela avgusta 2023, tik preden sta v jesenskih mesecih skoraj povsem izginila. Performativna terenska snemanja ledenikov so zajemala zvočne študije z vibracijskimi, elektromagnetnimi, tektonskimi ter površinskimi in podvodnimi mikrofoni. Zbrani (post)ledeniški teksturni in strukturni vzorci so osnova akuzmatične kompozicije.
Izginjanje ledenikov je modularna enota v organizmu kompleksne metamorfoze planetarne realnosti. Projekt NEPOVRATNO, zeleni sneg se umešča v umetničino poetično, znanstveno – umetniško raziskovanje prepletenosti in transformacij elementov »kozmičnega vrta«: zemlja, voda, zrak, ogenj, eter. Tokrat se njena pozornost osredotoča na led kot najtršo snovnost vode, sorodno s kameninami, njihov umik iz pokrajine ter vpliv na človeško telo – najprej umetnice, ki je sedela ob ledenikih in poslušala njihove poslednje zvočne pojavnosti, ter ob zvočnem performansu na telo publike. Gre za raziskovanje telesa v razmerju do skrajno odmaknjenih drugih, nepoznanih mikrobiomov in za specifične geo-koreografije telesa v elementarnih okoljih. Avtorica se aktivno spogleduje z iskanjem kozmičnih impulzov in z načini rahljanja antropocentrične usmeritve sodobne civilizacije.
> poetično-raziskovalni projekt
> umetniška obravnava ledenikov na slovenskem teritoriju
> več-dimenzionalno sonično mapiranje ledeniškega polja
> izven-človeška zvočnost
> več-viren zvočni teritorij
> sonifikacija prihodnosti
> intermedijski zvočni performans
//
Zahvala: mag. Miha Pavšek, Geografski inštitut Antona Melika ZRC SAZU, Gregor Gošnjak
Podpora: Ministrstvo za kulturo, Mestna občina Maribor
//
Petra Kapš (alias OR poiesis) je umetnica in raziskovalka na področju zvoka in resonance, mineralo-, bio- in geoakustike, hidroakustike, slušne percepcije, interaktivnega zvočnega performansa v konkretnem, akustičnem prostoru ter digitalno nadgrajeni realnosti, spletne transmisije in umetniškega radia. Svoje delo tke vmes med umetnostjo zvoka in resonance, časprostor poezijo, performansom, fotografijo in videom. Besedo, njen primarni medij, razširja v sonornih sferah časprostor poezije. Razvija performativno prakso terenskega zvočnega snemanja, akuzmatično kompozicijo, raziskuje in udejanja možnosti umetniškega radijskega prostora, transmisije, posveča se auralnosti uprostorjenega spomina, konceptu časovnih vrtin, digitalnim medijskim formatom, intermedijskim instalacijam in spletnim performansom ter telesni zvočnosti umetniških knjig. Avtorsko razvija možnosti digitalnih zvočnih arhivov, topografsko zvočno kompozicijo ter orodja za razvoj intermedijskih in spletnih performansov. Razvila je kamnita resonančna instrumenta KAMIsTONE in TEKTON. Razvila je več zvočnih sprehodov (sound walk) s poudarki na poetičnih praksah globokega poslušanja, ki so izvedeni bodisi z analognimi postopki bodisi ob uporabi digitalne tehnologije oziroma FM prenosa. Ob vseh digitalnih razsežnostih je središčna fizična prisotnost telesa.
Izbor zadnjih umetniških del: Furīfōru / fluvial (festival Vienna Acousmonium, Academy of fine arts Vienna, Dunaj), YAMAMAYU zvočni sprehod (to)POT festival, zavod Cona, Ljubljana, MFRU Maribor), Twilight, acoustic minimalism zvočni sprehod in praksa globokega poslušanja (festival klangstaetten | stadtklaenge, Braunschweig, Nemčija), Kronolit, JATA C (Pentagonalni stolp, Ljubljanski grad), TEKTON (K18, Maribor); Voces del Vacío (XV Festival de Arte Sonoro TSONAMI 2022, Čile); Privlačnost. Petrifikacija, intimno-kozmični dialog elementov (Kibla, galerija artKIT Maribor); JATA C: Kronolit (Kino Šiška, Švicerija Ljubljana, Gibanja: eksperimentalno zvučno događanje, Kontejner, Muzej suvremene umetnosti Zagreb); Corpi sonori, echi d’amore (Etherea Art Gallery, Palazzo Ducale di Genova); intimni radio & sound walk, XV Festival de Arte Sonoro TSONAMI, Čile; KAMIsTONE, festival SOUND EXPLICIT; TERITORIJ (radio.earth, 27. mednarodni festival računalniških umetnosti Maribor); B PETRIFIED, tidal love (sound gallery IGLOO, Češka); SONIHANJA (Emanat, Minoritski samostan Maribor, galerija Equrna Ljubljana, Dance Inn, Zagreb); Take a breath. Hearing inside (KunstGarten, Graz); YAMAMAYU (Tonšpur Pasaža, 26. mednarodni festival računalniških umetnosti Maribor); Kamnolom KISETSU (Galerija Steklenik, Cona, Ljubljana); Urok tišine (festival KIBLIX, Maribor); Doors to Paradise, intervencije v javni prostor (Dunaj, Budimpešta); Zvočni zid (festival KIBLIX, Maribor); Teorema (Galerija Škuc, Ljubljana).
//
Spletna stran umetnice:
Spletna stran: http://orpoiesis.blogspot.com/
Instagram: https://www.instagram.com/or_poiesis/